4 Ocak 2008 Cuma

Pazarlamaya neden ihtiyaç vardır

İlkel zamanlarda insanlar kendi ihtiyaçlarını karşılama (kendi kendine yeterli olma) yoluna gittiklerinden insanlar arasında mübadele (değişim) olayına gerek kalmamaktaydı. Ancak, zaman içinde üretimde ihtisaslaşma ve işbölümüne gitme zorunluluğu insanları birbirlerine karşı bağımlı hale getirmiştir. Bu ise insanları karşılıklı mal değişimine veya takasa zorlamıştır. Takas işleminde ödemeler nakdi olmayıp, aynidir. Yani, mala karşı mal (örneğin, 2 kilo buğdaya karşılık 1 kilo pirinç) şeklinde yapılmaktadır.
Üretimde ihtisaslaşmanın getirdiği bir diğer sonuç ise pazarda üretici ve tüketici arasındaki mesafenin artması şeklinde kendini göstermiştir. Üretici-tüketici arasındaki mesafenin artışıyla birlikte taraflar arasındaki alış-veriş işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve tüketici ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olacak aracılara gerek duyulmuştur. İşte bu aracıların yapmakta oldukları şey ise pazarlama faaliyetlerinden başka bir şey değildir.
Pazarlama üreticilerle tüketiciler arasında bir köprü görevi görerek çeşitli ekonomik faydalar sağlamaktadır. Bu faydalar arasında sahiplik faydası (ürüne sahip olma hissinin tüketiciye ürün üzerinde arzu ettiği her şeyi yapma yetkisi sağlayarak - örneğin, tüketicinin satın aldığı mal üzerinde istediğini yapma yetkisi), zaman faydası (bir ürünün arzu edildiği zaman bulunabilme imkanı sağlayarak- örneğin, 24 saat açık bankamatik makineleri), mekan faydası (tüketicilerin tercih ettiği yerlerde ürünleri bulundurarak- örneğin, ürünleri marketlerde bulundurma) ve şekil faydası (girdileri kullanarak faydalı ürünler şekline sokarak- örneğin, ayakkabı imalatçısı deri ve diğer malzemeleri kullanarak ayakkabıya çevirmesi) yer almaktadır.
Ayrıca pazarlama modern yaşamın en belirgin özelliklerinden olan tüketimin kalıplarının şekillenmesine ve tüketici tercihlerinin yönlendirilmesinde de belirleyici bir rol oynamaktadır.
Bunun yanında, pazarlama faaliyetleri sayesinde önemli sayıda saygın iş imkanları ortaya çıkmaktadır. Örneğin, özellikle gelişmiş pazar ekonomilerinde pazarlama faaliyetleriyle ilgili alanlarda çalışanların tüm sivil çalışanlara oranı ABD'de %33 ve Avrupa'da ise %25'tir.
Son olarak ise, pazarlama işletmeler açısından son derece önemli bir işletme fonksiyonudur. İşletme ile tüketici ara-yüzeyi arasındaki iletişimin sağlanması pazarlamanın en önemli görevidir. Tüketici istek ve arzularının işletmeye aktarılması ve tüketici istekleri doğrultusunda işletmece üretilen ürünlerin tekrar tüketiciye ulaştırılması pazarlamanın sorumluluğundadır. Pazarlamanın işletme için önemini ifade edebilmek için Drucker'in ifadesini hatırlamak yeterli olacaktır.

Hiç yorum yok: